Smoothie❤️

Åå nu är mina favoriter mogna, svarta vinbär! Idag gjorde jag smoothie på jordgubbar-svarta vinbär-banan-yoghurt -honung och  citronmeliss, supergott till frukosten❤️

Kram på er❤️

Picklade lökringar❤️

Supergott till allt från kött till vegetariskt.Det är enkelt att fixa detta goda tillbehör! 3 stora röda lökar som du skär i ringar och lägger i en ren glasburk.Hacka lite persilja och blanda ner i lökringarna. Koka en lag: 1dl ättika 2 dl socker lite salt och sedan några chilipeppar flakes eller svartpeppar. Koka upp och häll på löken och sätt på lock och förvara svalt. Låt stå 2-3 timmar innan du äter dem, håller i kylskåp ett bra tag!

Egen skörd ❤️

Vi har massor av tomater i växthuset nu och en persilja som är helt sagolik❤️vi äter och njuter varje dag, men nu krävs lite sol för att det ska bli ännu bättre skörd där ute!! Vårt älskade lilla hus❤️

Film tips ❤️

Denna danska serie gillar jag, köpte säsong 1 boxen för 49:- 10 avsnitt gånger 55 minuter!
Åå denna älskar jag!! Också en dansk serie som handlar om det politiska spelet och vad makt och karriär kan vara otroligt påfrestande. Toppen skådespelare, jag köpte den på Hemma kväll, en box för 69:- 10 avsnitt!!

Köttfärssoppa❤️

Jag älskar denna soppa!
Bryn lök-morötter och blandfärs.Häll på vatten ca 0,5 l en och en burk krossade tomater.Lägg sedan i 1,5 köttbuljongtärningar-salt -peppar och en pressad vitlöksklyfta.Låt nu denna soppa puttra på ca 1timme och lägg gärna i lite chilipeppar. Servera med en klick crème fraiche❤️

Räkor och lax ❤️

Har man ätit mitt på dagen ( middag) är det gott med lite plock.....

Egna tomater❤️

Torekov Spa och Mat❤️

Lyx lyx lyx...!❤️

En härligt skön dag igår med min vän Mia Wallin.Jag fick en spadag med behandling på Torekov Spa av Mia när jag fyllde år i februari och igår var vi där från kl: 10-15. Jag rekomenderar verkligen detta ställe! God mat-vackert-fint spa och skön behandling,stor kram till Mia Wallin❤️

Ceasarsallad❤️

Bacon och kycklingfilé romansalladoliver-kapris-krutonger

Tomater -rödlökbaguette-ceasardressing Caesardressing:Detta på bilden och ett ägg, jag hittade flera enkla roliga recept på nätet och körde lite på egen känsla, allt mixas till en slät crème❤️Gott!!

Bär och blommor ❤️

Dottern Julia och hennes pojkvän kom med nyplockade blåbär igår och det var ren lyx och så gott till frukosten idag❤️
Underbara blommor på min morgonpromenad❤️

Foto❤️

En fin kväll igår i växthuset, syrran med make och mamma på besök ❤️
Natt i växthuset, Stefan har köpt en värmeljus-bricka på Ikea.Så många ljus gör att det blir varmt och skönt!
Jag köpte mig två "Ernst" glasrör till mitt Ernst-fat  och som även går att ha ljus i❤️smart och snyggt tycker jag!
kram❤️

Semester❤️

Några nötter-lite vin-ett växthus och spelet tre i rad❤️

Kvalitetstid ❤️

Mycket god lunch på Fyra Krogar i Växjö,precis vid vattnet Växjö sjön❤️
Taccos rulle med sallad-nachoschips och en god vitlöks sås!Tillsammans med min systerdotter och guddottern Emelie❤️
kram på denna dagen❤️

Plockmat❤️

Sötsalta mandlar-oliver-ostar-spansk rökt korv och fikonmarmelad❤️så gott!

Öl och Gd ❤️

Öl och en gammeldansk till stark mat eller ett par starka korvar och lite "plock", det är finfint❤️!
Kram på er i denna sommar kväll❤️

Kålpudding❤️

Detta är så gott tycker vi här hemma!

Kålpudding är lätt att laga: bryn vitkål med lite smör och sirap. Blanda blandfärs med mjölk-salt-köttfärs krydda och lite svartpeppar.Lägg kålen först sedan färsen och så kål igen på översta lagret! Klicka över lite smör och sedan in i ugnen på 200 gr ca 50 minuter. Servera med lingon och nykokta färska morötter❤️

Sommarbullar❤️

Jag kör en vanlig bulldeg på mjölk och kronjäst, lite socker i själva degen. Låter jäsa på 40-50 minuter, sedan kavlar ut degen och brer på ett lager smör och strör lite socker på.Lägger ihop och gör de bullarna jag vill ha.( snurror blev det idag).Sedan penslar jag med ägg och strör  på rikligt med kardemumma och kanel som jag blandat med socker.❤️grädda 200 gr ca 8-10 min.

Kram❤️

God mat❤️

Vi har idag varit i glasbaren i Kosta.Vi satt där ett par timmar och åt gott! Det är så god mat och god dryck där! Jag rekommenderar verkligen att ni går och äter i Glasbaren! Att man sedan kan gå och shoppa glas efter måltiden är ju en höjdare!

Deras caesarsallad är helt magiskt god!

Present ❤️

Igår fick vi en så fin present av dottern och hennes pojkvän❤️
Ett trevligt tips på " gå bort present " en flaska mojito och en kruka mynta❤️

Små fötter i trädgården❤️

Gudsonen på besök, då blir det fint på altanen, han älskar att hjälpa till! Barn är för underbara❤️
Jag fick en liten fin påse av honom som han köpt till gudmor, så gulligt❤️

Vatten med citronmeliss❤️

Gott och fräscht❤️

Fårskinn❤️

Här köpte jag mitt fårskinn❤️på Öland!

Kopp och fat❤️

Hittade denna kopp som min mormor haft på vinden här hemma! Den är somrig och fin❤️

Musik❤️

Att sova så länge man vill och sedan gå upp och gå ut och gå med favorit musik i lurarna är så underbart skönt.Att fundera över livet och allt man ska vara tacksam för är verkligen balsam för kropp och själ.Just nu lyssnar jag mycket på olika sorters musik, jag har gjort min favorit lista och älskar den! Musik är livet,"Ta mig tillbaka" med Darin är så fin text och härligt " gung". Sedan är Carola-Lisa Nilsson -Peter le Marc -Ledin - Körberg och många många  fler på min lista! Blandat som sagt❤️kram.

Öland dag 2

Vi besökte fler goda vänner och hade en mysig dag till innan vi åkte till Växjö igen.
God lunch med pasta-salami-ost-lufttorkad skinka och grönsaker.Ett gott sydafrikansk rosevin till mig som ej körde.

Mysig utflykt med fika och shopping !
Jag köpte mig äntligen ett äkta fårskinn.Jag är så nöjd och glad❤️
God stor kardemumma bulle på ett mysigt fik i Stora Rör❤️
Kram till våra fina Ölands vänner❤️

Öland och blommor❤️

Underbara blommor❤️

Öland❤️

Har varit på Öland i 2 dagar. Vi har goda vänner som bor så otroligt vackert där!

Vi har fått underbar mat och dryck❤️

God öl från Öland
Ostpaj med räkor och sallad❤️magiskt gott❤️underbart gott rosevin till.
Love it❤️

Gott grillat kött ( lamm) korv och grillade citroner såå gott! Underbart att träffas kring god mat och dryck❤️

Grill och mys❤️

Min systers make Fredrik är en höjdare på att grilla gott kött! Vi var där igår och fick så god mat och hade en trevlig kväll.Vi fick några regndroppar på oss framåt kvällen...Men då sa Syrran, -jag vägrar gå in, vi kör varsitt paraply!

Ha ha!! Kram❤️

Tonfisk❤️

En favorit lunch jag brukar göra på semestern är denna: Ett gott bröd- en burk tonfisk-1,5 dl crème fraiche-lite persilja eller dill-citronskivor-salt och peppar.Blanda allt till en " röra" och lägg på macka med " lock" på❤️gott!!

Kram på er❤️

Rött vin❤️

Gillar detta rödvin mycket nu i sommartid,fylligt-prisvärt och en vacker färg,passar utmärkt till ostbrickan eller en bit mörk choklad❤️

Tips ❤️

När vi körde hem från Varberg körde vi till Falkenberg Strandbad.Där åt vi lite mat innan hemfärd.Så gott och så vackert,det finns så många vackra ställen i Sverige❤️

Underbart gott och smak av sommar! Maken  åt dagens, en köttbit med stekta nypotatis,örtcreme och en lättöl!

Tips❤️

Hotell Fregatten i Varberg ( Clarion Collection Hotell ) jättefint och bara ca 300 m till stranden och kallbadhuset.Mitt i stan och hav och strand så nära!

På parkeringen utanför hotellet finns ett bageri och en fin fiskaffär❤️

Två fina dagar med mest sol men lite kylig vind.Varberg och detta hotell kommer vi återvända till igen❤️

Varberg och massa kärlek ❤️

Vissa foton jag tar betyder extra mycket. När man har semester och är ledig och bara kan vara här och nu! Igår var en sådan dag, vi besökte vår son Ludde som jobbar i Espevik på kollo. Vi hade en heldag i Varberg där vi också bott inatt och här är så fint och mysigt❤️vi fick blåsigt och lite kyligt väder men på eftermiddagen sol och vackert.En fin dag med kärlek och glädje❤️

Jag återkommer med hotell info och mer Varberg ikväll kram❤️

Målar lite i vitt ❤️

Jag tycker om att blanda gammalt och nytt i inredning och jag tycker mycket om vitt-svart och grått. I vårt sovrum är det väldigt vitt och jag älskar det,har nu i sommar lagt till lite blått.Har i dagarna målat två pinnstolar som är från Stefans föräldrar hem.Högblanka vita som jag nu satt varsin vid våra sängar.❤️

Tips❤️

En underbar bok med så många goda lätta recept ❤️
grön hummus på ärtor!

Jag köpte boken på bokrea i kosta tror jag .... Det är Ica Bokförlag.En fröjd för öga och smaklökar❤️

Det växer och är så roligt ❤️

Växthuset kräver mycket omsorg och skötsel av allt grönt och skönt vi har där inne. Det är roligt och en ren njutning för öga och smaklökar❤️tomater får vi i massor tror vi!!

Lax med sallad ❤️

Lax i ugnen ca 20 minuter 200 gr. Lite smör-salt och citronpeppar på.En sallad på fetaost-timjan och tomater! Lite kallt vitt vin❤️supergott och lätt att fixa till snabbt, det sköter sig själv i ugnen och då blir det tid till annat❤️kram❤️

Ostpaj❤️

Ostpaj med sallad och melon,världens lättaste paj, lägg bara till salt och peppar och förgrädda skalet 15 min på 200gr.Byt ut matgrödde mot vispgrädde om du vill ha lite fylligare paj❤️kram❤️

Jordgubbar till osten❤️

Skiva jordgubbar och droppa över lite citronsaft, strö lite lite socker på.Detta blir så gott till ostbrickan❤️kram Mille

Bönröra❤️

Mixa ihop kidneybönor med vitlök persilja olja salt och peppar. Skölj bönorna noga först. Detta är så gott på knäcke bröd eller på smörgås❤️

Snabblunch❤️

Det tar fem minuter att fixa en lunchmacka som är så god!!
Grovt bröd-stekt ägg-stekt skinka-tomat-persilja och lite dressing❤️toppa med svartpeppar, klart!!
kram❤️

Motion❤️

Jag älskar att ha semester och gå min morgonrunda varje morgon, sedan komma hem till kaffe lukten och stor frukost som min make fixat! Bra start på en ledig dag tycker jag. Min make brukar sedan åka och simma det är hans träningsform som passar hans kropp bra! ❤️

Idag var det så vackert på min runda❤️
Här simmar Stefan i våra vänner Mia och Niclas pool! Annars tränar Stefan på simhallen. Kram på er alla❤️

Tips❤️

Jag var på hemmakväll igår, stor film rea!! Köpte 86 minuter Fjällbackamord för 10:- !! Jag älskar filmkvällar hemma i soffan på semestern ❤️ ps:Muminfilmen  ska jag ha när det kommer " småfolk" på besök! Kram ❤️

Lite av varje ❤️

En fantastisk ros som jag satt om i större kruka med vår egen kompost jord! Tror jag köpte den på Willys för 29:- i mars månad! Växthuset gör att den mår toppen tror jag❤️
Ett stenblock i grått (27:-på k-rauta) lite heminrednings tidningar och en blomma, lite roligt tyckte jag❤️
Ernst ljusfat och en svart lykta från paradis verkstaden på Öland i svart keramik ❤️
Nederburg 2012 Sydafrika, ett mycket gott rött vin❤️ ( 120:-)

Feskekörka i Göteborg❤️

En magisk upplevelse för mig som älskar mat!! ️Whaoo !! Vilken lunch så gott och så mycket att titta på och vilka dofter❤️en toppen dag i Götet!

Nästa gång jag är i Göteborg ska jag hit❤️igen kram på " Feskekörka "

Göteborg /skärgårdstur❤️

En toppenkväll i ett vackert Göteborg❤️vi åkte något som heter Skärgårds Trubaduren vid lilla bommen! 4 timmar på båt med skaldjur och show! En toppen kväll !! Min make som har skaldjursallergi fick deras ryggbiff med tillbehör, också toppen❤️

En extra kram till vår vän Niclas som bokat denna kväll till oss fyra!!❤️

Gott vin och sushi ❤️

Idag åt Julia och jag vår favoritmat sushi och till det ett underbart gott rosévin. Jag njuter av varje tugga❤️

Röd sommardrink❤️

4 cl gin, skivade jordgubbar och citronbitar. Några bitar kiwi och sedan på med " granberry garden mint" soda! Lite isbitar och njut sedan av sommarsmaker❤️

Jordgubbar❤️

Hemkokt jordgubbssylt ❤️
smoothie på färska jordgubbar ❤️
jordgubbar till frysen och den långa hösten och vintern❤️ ska köpa mer idag !! Jag älskar jordgubbar❤️

Egna härliga hamburgare ❤️

Oj vad gott det är tycker jag!Lite goda tillbehör som ost-lök-grönsaker och dressing!Jag körde i en party pinne i själva burgaren, det fungerar med grillpinnar! Kram❤️Mille❤️

Sommar och " bubblor" ❤️

Torr, fruktig smak med inslag av gula äpplen, citrus och mandel. Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck eller till lättare fiskrätter.Mycket  god Cava som vi fått av goda vänner❤️

Sommarmat❤️

Ostpaj och sallad. Salamikorv, ärtskott, passionsfrukt, melon, jordgubbar och rädisor.Brieost,fikonmarmelad och kex.

Foto❤️

Sommar killar en varm sommar kväll❤️

Korvgrillning med tillbehör!

Grillad korv-stekt ägg-stekta nypotatis -sallad med tomat -fetaost -ärtskott-och persika! Enkelt och snabbt fixat en sommarkväll❤️

Somrig dessert❤️

Digestive kex i botten ( fullkorn) och skivade jordgubbar,sedan vanilj kessella  på och toppa med frysta granatäppelkärnor.Toppengott och enkelt❤️!

Gott vin❤️

Rosevin:  "Perfect day" supergott❤️

Västerbottenspaj❤️

Så gott och så lätt❤️

Färdigköpt pajdeg, förgräddas 15 minuter. Lägg i köpt riven Västerbottenost. Vispa upp 3 ägg och 2,5 dl matgrädde häll det på osten och klipp över färsk timjan, grädda ca 20 minuter på 200 gr. Klart!!