Chiligryta med tillbehör!

Till 8-10 personer.
2 kg fransyska kött
2 burkar mörk öl
1 msk kanel
3 vitlöksklyftor
1 chilikrydda
2 msk oxfond
2 gula lökar
5 morötter
2 röda paprikor
1 tsk spiskummin
Salt och peppar
En bit riven ingefära
1 liter vatten
2 msk tomatpuré
1 dl rött mustigt vin

Stek köttet på hög värme först.
Låt det sedan puttra på med
grönsaker och alla kryddor,vin
vatten och öl.
Det ska puttra på 4-6 timmar på svag värme och rör om då och då...
Det kan stå över natten i kylen och före
servering värmas på en halvtimme innan.
Köttet ska bara falla sönder och bli till en god och smakrik röra.

Såser: cremefraiche som bas.

• rödbeta och vitlök plus lite salt
• parsillade krydda
• bara cremefraiche

Servera valfria färgglada tillbehör till.
Nachochips och ev baguett i bitar!

Jag bjöd några vänner på detta för ett tag sedan och alla var nöjda och glada!
Jag älskar mat med vackra färger och mycket smak!

Men jag måste köpa mig en ny större 5 liters stekgryta!
Nu fick jag lägga över allt i en pastagryta av större modell.

Denna mat är väldigt god att äta som rester dagen efter om det blir mat över!