Förrätt och Laxpaj!

"Dykande räkor i färgad röra"
 
Blev så taggad igår på att testa lite nytt och familjen brukar tycka det är roligt och gott!
Det är  hela njutningen med matlagning att familjen eller ev gäster tycker om maten och njuter!
Jag köpte lite av varje....
 
Till 4 personer.
Lite goda räkor.
Physalis frukter (en korg)
Spansk peppar 1st (röd)
Ett äpple
Dill (färsk)
1 msk balsamvinäger
1 1/5 msk olivolja
En gnutta salt och lite citronpeppar.
 
Hacka allt utom räkor som du "hänger" på kanten av skålen.
Lägg den vackra färgade "röran" i skålen + en stor dillkvist.
Servera som förätt och du kan med fördel ha lite bröd till, gott att doppa med.
 
Jag körde sedan på Laxpajen i Smp-receptet ha..ha...!
till huvudrätt med kallt gott vin  och en enkel sallad.
Så otroligt enklet och gott, sedan tog jag plats i soffan och Melodisfestivalen!
En go och lugn kväll!
Kram på er.
Mille
 
Jag köper alltid kallrökt lax till min laxpaj.
 
Tänk på att om du/ni ska  ha denna paj till huvurätt, räcker den till 4 personer.
Ska du ha den till förätt kan du skära tårtbitar och då går det åt mindre, typ till 6 personer.
Då kan man ha en kall romsås eller limesås till TOPPEN!!
Kolla alltid ugnen den tar ca 35-45 minuter beroende på vilken ugn!
 

Lax paj alá Mille

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
100g smör
1 ägg
2 krm salt
2-3 msk vatten

4 ägg 2,5 dl mellangrädde 250 gram rökt lax hackad dill Salt o Peppar riven västerbottensost
Gör så här: Förgrädda pajskalet 10 minuter i 200g.

Lägg i laxen i det färdiga pajskalet.

Vispa samman ägg och grädden hacka dill och blanda ner... även osten i äggsmeten.

Häll på laxen och in i ugnen.

Grädda i cirka 200g i 35-45 minuter.

Går utmärkt att frysa och sedan värma till!

 

 

Älskar detta vita vin, friskt och en smak av citrusfrukter.
Toppen till skaldjur och fisk tycker vi.

 

 

 

 

 
 
 
#1 - Ella

Oh vilken spännande förrätt, den måste jag testa:)

Svar: vad roligt!! Tack och kram Mille
Camilla

#2 - Lottzys Mat

Gillade också förrätten som ju innebär lite pill också, den snor jag ;-)
Hade i och för sig inte tackat nej till pajen heller...
kram

Svar: Vad roligt stort tack!Pajen är toppen.
Kram Mille
Camilla