Hembakat bröd!

Att baka bröd är för mig ren terapi.
Hitta på och testa nytt är roligt och
gör att fantasin får gå loss!
Kreativt skapande där jag mår bra!

VIKTIGT:
Ej för mycket mjöl
Så lite jäst som möjligt
Låt degen jäsa till dubbel storlek
Rumsvarm jäst
Något sött i degen ( honung,socker, sirap) jäser bättre.
Va rädd om degen inte knåda sönder den.

Här har jag bakat baguetter med vetemjöl och linfrön:

0,25 gr jäst
6 dl vatten 37 gr
0,5 dl olivolja
0,5 dl linfrön
2 msk sirap
Lite flingsalt
Fyll på med vetemjöl lite i taget tills du får en lagom kletig deg, täck med lite mjöl och en bakduk.
Låt den sedan jäsa upp.( ca 40 min)
I med mera mjöl men det ska fortfarande vara en ganska kletig deg.
Forma baguetter och ha mjöl på händerna,lägg på plåt jäs 15 min till grädda på 200 gr i mitten av ugnen
ca 30-40 minuter.
Kolla med provsticka och "knacka" på bröden med fingrarna,ska låta lite ihåligt.
Tänk på att gräddningstiden påverkas av olika ugnar,så ha lite koll!